חממה עסקית לנשים
(מס' 141)

סוג פרסום:
מחבר :
ד"ר שוקי הנדלס
מועד פרסום :
04/2010
הורדה חממה עסקית לנשים (pdf)

פרסום זה מסכם מפעל מיוחד – חממה עסקית לנשים – תוכנית שהיא פרי יוזמה של  העמותה להעצמה כלכלית לנשים. העמותה הקימה חממה עסקית של נשים יזמיות בתחילת דרכן, יהודיות וערביות, המפעילות עסקים בכל רחבי הצפון, ונועדה לתמוך  בהן ולפתח את יוזמותיהן.  התכנית פעלה בשנים 2009-2007.

נשים יזמיות נתקלות בחסמים רבים כשהן רוצות להשקיע זמן בפיתוח העסק כתוצאה מאי השוויון בנטל גידול בילדים והעבודה במשק הבית. סיוע לעסקים קטנים בראשית דרכם הוא אינטרס של המדינה מאחר שהגידול בכוח האדם ובהכנסות של עסקים אלה תורמים רבות לפיתוח הכלכלה. המוסד לביטוח לאומי באמצעות הקרן למפעלים מיוחדים אישר את מימון התוכנית בהיותה חדשנית, מיועדת ליזמיות משני המגזרים ומשתלבת ביעדים של המוסד  בפיתוח מודלים לשילוב נשים בכלכלת  ישראל.

בתוכנית השתתפו נשים שיש להן קשיי פרנסה מתוך כוונה לסייע להן להגדיל  את הסיכויים להצלחת העסק ושימורו  ולהגדיל את שיעורי ההכנסה ממנו – 71 נשים יזמיות  קבועות ועוד 100 יזמיות על בסיס מזדמן. החממה העסקית פעלה  במתכונת נייחת וניידת לפי מאפייני העסק. החממה  סיפקה מגוון שירותים, בהם ימי עיון וסדנאות בנושאים כלליים וספציפיים, אימון (קואוצ'ינג) בקבוצות קטנות, ייעוץ עסקי קבוצתי ואישי, שירותים נלווים כגון  שירותי ייעוץ משפטי/שיווקי, עזרה בגיוס שירותים משלימים וארגון ירידים ואירועי מכירות.

התוכנית  הצליחה לבזר  את שירותי החממה לכרמיאל ועכו נוסף על חיפה  ואפשרה לקבל ייעוץ אישי במקום שבו ממוקם העסק. רוב היזמיות שנרשמו לחממה ונעזרו בה הן נשים שפנו ליזמות בגיל מבוגר למדי. בקרב היהודיות היה שיעור גבוה של חד הוריות, ובקרב הערביות היו רבות שבעליהן אינם עובדים והן דיווחו על מצב כלכלי קשה של המשפחה.

משתתפות החממה הקימו עסקים בתחומים מגוונים, כגון ענפי מסחר (מכולת, חנות כלי כתיבה), שירותיים עסקיים  (עיצוב, צילום), שירותים אישיים (קוסמטיקה, עיסוי), אירוח ומזון, תכשיטנות וחינוך וחקלאות (גידול זעתר, גידול דבורים).

מהמחקר עלה כי מגוון השירותים שסופקו למשתתפות תרם מאוד לפיתוחן האישי והעסקי ותרם לשימור העסקים. שימור עסקים בתקופה של משבר כלכלי מהווה הצלחה. שיעור העסקים שנסגרו היה נמוך. את התוצאות העסקיות אפשר להגדיר כטובות עד בינוניות. בתום הפרויקט 53% מהמשתתפות  היהודיות דיווחו על התקדמות רבה של העסק ועל מצב עסקי טוב או בינוני במהלך השנה האחרונה, בהשוואה ל-16% בלבד מהמשתתפות הערביות. כשליש (34%) הרוויחו בממוצע יותר מ-4,000 ש"ח לחודש והצליחו לקדם  את העסק שלהן. משתתפות אחדות הצליחו לקדם בצורה בולטת את עסקיהן ולהפוך אותם לעסקים מבוססים המספקים עבודה למועסקות נוספות. 42% מהמשתתפות האחרות עדיין הרוויחו מעט בסיום החממה ולא הצליחו לקדם את העסק.

בהתחשב באילוצי התוכנית (משך זמן הפעלה קצר למדי ואוכלוסייה חלשה למדי), אפשר להעריך שהחממה הצליחה במידה לא מבוטלת לעמוד במשימה של קידום העסקים של משתתפות בה. להשתתפות בפעילויות החממה היתה השפעה מצטברת על ההצלחה העסקית, היא היוותה קבוצת תמיכה רגשית ועסקית, והגבירה את הסיכויים להצלחה העסקית של העסק.

כתוכנית המשך לחממה העסקית, פיתחה העמותה תוכנית של מרכזים אזוריים, שבהם יוסיפו להינתן ליזמיות פעילויות ושירותים המתבססים על צורכי העסק. קרוב למחצית מהמשתתפות  גילו עניין בהצטרפות לתוכנית ההמשך.

אנו מקווים שהתכנית תוטמע באזורים נוספים בארץ ותסייע לקהילות נשים נוספות.