פורסמה הסקירה השנתית לשנת 2007


תאריך פרסום: 25.08.2008
 

פורסמה הסקירה השנתית לשנת 2007.

הסקירה השנתית של הביטוח הלאומי שחוברה ע"י מנהל המחקר והתכנון של הביטוח הלאומי מופיעה באתר האינטרנט של הביטוח הלאומי במדור פרסומים.

הסקירה השנתית של המוסד לביטוח לאומי לשנת 2007 מפרטת את פעילות המוסד בתחומי הגמלאות והגבייה ב-2007 בראי המצב החברתי והמדיניות החברתית.

למשק הישראלי היתה בשנים האחרונות הצלחה כלכלית רבה לפי סטנדרטים מקרו-כלכליים מקובלים, אך שנת 2007 עדיין אינה מביאה עמה בשורה של ממש בתחום החברתי.

החלטת הממשלה במהלך שנת 2007 ובתחילת 2008 להציב ולאמץ שני יעדים שנוגעים לתפר שבין כלכלה וחברה – האחד יעד תעסוקה והאחר יעד לצמצום העוני – מהווה  שינוי חיובי באסטרטגיה החברתית. בפרק הראשון של הסקירה, נחשפות בעיות בהגדרת יעד העוני – ודן בסוגיית היעדים המיקרו כלכליים של הממשלה בכלל, תוך סקירה של הניסיון הישראלי עם יעדים כלכליים (האינפלציה והגרעון).

הפרק השני מרכז את ממצאי העוני ואי השוויון לשנת 2006 ולשנה המסתיימת ביוני 2007. הפרק מרחיב ומעמיק את המידע הכלול בדוחות העוני שהתפרסמו על-ידי המוסד והוא מביא גם את ממצאי העוני על פי גישת הצרכים החיוניים.

סמנכ"ל מחקר ותיכנון, ד"ר גוטליב מדגיש שממדי העוני ואי השיוויון אמנם התייצבו אך ברמה גבוהה הן במבט היסטורי והן בהשוואה בינלאומית. גוטליב מוסיף, כי חומרת העוני מתבטאת בשיעורים גבוהים במיוחד בקרב ילדים ובפריפריה. האמצעים המרכזיים לשיפור המצב טמון בהגברת תשתיות החינוך, התחבורה והתעשייה בדרום ובצפון.

הפרק השלישי מסכם את נתוני הגבייה של הביטוח הלאומי לשנה הנסקרת, והפרק הרביעי מסכם את המגמות בנתוני הגמלאות ששולמו לציבור בישראל בשנה זו. מהסקירה עולה שהיקף תשלומי הגמלאות בכסף ובעין של המוסד לביטוח לאומי – הגבייתיות והלא-גבייתיות – הסתכמו ב-47.1 מיליארד ש"ח ב-2007, בהשוואה ל-45.8 מיליארד ב-2006.

מחברי הדו"ח מדגישים כי חלה שחיקה מתמשכת של תשלומי הגמלאות (באחוזים מהתוצר) וזאת בעיקר בשל ביטול הצמדה לשכר הממוצע לפני מספר שנים: תשלומים אלה הצטמצמו ל-6.9% מהתוצר המקומי הגולמי, לעומת 8.9% ב-2002-2001. מגמה דומה של ירידה הדרגתית במונחי תוצר מאפיינת גם את הגבייה של המוסד, בעיקר כתוצאה מהקטנת שיעורי הגבייה למעסיקים בתהליך מדורג שהחל ב-2005, וזאת כאשר המדינה נמנעה מלשפות את הביטוח הלאומי על ההפסד .                                           

 מנכ"לית המוסד לביטוח לאומי, גב' אסתר דומיניסיני, מדגישה שאם נכלול גם את אומדן ההפסד של 2009 אזי ההפרש בתקבולים הוא של כ –12 מיליארד ₪, סכום אשר ללא ספק יקשה על האיתנות הפיננסית של הביטחון הסוציאלי בטווח הארוך.

השר יצחק הרצוג אומר, שהניתוח המעמיק בסקירה השנתית וההמלצות שנגזרות ממנו מוכיחות שהמאבק בהצעות הראשוניות של חוק ההסדרים 2009 היה חיוני למניעת החמרה במצב החברתי בישראל.

המלצות המוסד לביטוח לאומי לשיפור המצב החברתי בישראל מוצגות בסוף הפרק הראשון לסקירה והן נוגעות למגוון כלי מדיניות:

צמצום מספר העובדים הזרים והקצאתם לענפי התעסוקה שבהם קיים עודף ביקוש גדול ולאו דווקא לענפי תעסוקה של עובדים בשכר נמוך;

אכיפה מוגברת של חוקי העבודה;

הגמשת התנאים לקבלת דמי אבטלה לאחר שאלה הוקשחו מאוד בשנים האחרונות;

הצמדת קצבאות הביטוח לאומי לשינויים ברמת החיים ולא לשינויים במחירים בלבד;

הפסקת תהליך ההפחתה המתמשך בהשתתפות מעסיקים בנטל  דמי הביטוח הלאומי ועוד.