למעלה מ-52 מיליון פניות מאזרחים הגיעו אל הביטוח הלאומי ושולמו יותר מ-115 מיליארד ₪ תשלומי קצבאות בשנה האחרונה


תאריך פרסום: 08.01.2023


פניות לביטוח הלאומי

בשנה האחרונה הגיעו למעלה מ-52 מיליון פניות אל הביטוח הלאומי. כ-77% מתוכן הגיעו דרך פניות אישיות באתר, 12% דרך המוקדים (יותר מ-5 מיליון פניות), 4% בקבלת קהל ועוד כ-4% בעמדות שירות עצמי ברחבי הארץ.


הביטוח הלאומי פתח, מאז משבר הקורונה מספר גדול של ערוצי שירות לציבור, גם באופן פרונטלי וגם באופן דיגיטלי ונראה שיש שינוי מהותי בפניות שברובן הגדול הופכות להיות דיגיטליות.

בעוד לפניהקורונה הגיעו דרך אתר האינטרנט של הביטוח הלאומי כ-21 מיליון פניות, כיום המספר קפץ לכ-40 מיליון פניות. בקבלת הקהל הפרונטלית לפני הקורונה הגיעו כ-3.2 מיליון פניות ברחבי הארץ והיום המספר ירד לכ-2.1 מיליון.

יש לציין, מספר הפניות ירד בהשוואה לתקופת משבר הקורונה שם כמות הפניות הכוללת הגיעה לכ-80 מיליון בכלל ערוצי השירות בשנת 2020, ולכ-62 מיליון פניות בשנת 2021.

תשלומי קצבאות

במהלך השנה האחרונה, העביר הביטוח הלאומי כ- 4 מיליון תשלומים כל חודש לאזרחי ישראל בסך של כ- 115 מיליארד ₪.

  • הקצבה המשולמת ביותר היא קצבת אזרח ותיק שמשולמת ליותר ממיליון אזרחים ונאמדת בכ-36 מיליארד ₪.
  • הקצבה השנייה בגודלה ששולמה בשנה האחרונה היא קצבת נכות כללית, שירותים מיוחדים וילד נכה עבור כ-470 אלף תושבים בסך של כ-23 מיליארד ₪. לאחריה קצבת דמי אבטלה ששולמה לכ-60 אלף מחוסרי עבודה בעלות של כ-3 מיליארד ₪, לאחר מכן (רביעי) קצבת סיעוד עבור כ- 300 אלף אזרחים ותיקים סיעודיים בעלות של כ- 14 מיליארד ₪.
  • קצבת ילדים, שולמה עבור יותר מ- 3 מיליון ילדים בישראל בסך של כ-8.6 מיליארד ₪.
  • נפגעי עבודה שולמה לכ-140 אלף תושבים בסך של כ- 7.1 מיליארד ₪.

הביטוח הלאומי הוא מקור המימון העיקרי של הקצבאות ומתוך כ-115 מיליון קצבאות ששולמו, 103 מיליארד ₪ שולמו מתקציב הביטוח הלאומי ו-12 מיליארד ממשרד האוצר.

נתוני גבייה

במקביל למצב האקטוארי של הביטוח הלאומי שעדיין עומד על סדר היום, הגבייה מעובדים שכירים היא הגדולה ביותר באופן משמעותי ולמעלה מ-4 מיליון שכירים בשנה מהווים כ-90% מהתשלומים בשנה קלנדרית. כ-704 אלף עצמאיים מהווים כ- 8.5% אחוז מהתשלומים. כזכור, הגבייה של הביטוח הלאומי מושתתות על מערכת 'ערבות הדדית', שבה ההכנסות השוטפות משלמות את הקצבאות למי שזקוק לכך, ובמקביל מבטיחות תקופת ביטוח לעתיד לבוא עבור האזרח.

דמי בידוד לעצמאיים ומעסיקים

בשנה האחרונה שולמו פיצויי דמי בידוד לעצמאיים בסך כולל של 71 מיליון ₪ וכ-178 מיליון ₪ דמי בידוד למעסיקים.
שווי הפטור למעסיקים מחל"ת, עבור העובדים שלהם -  עמד על כ- 458 מיליון ₪.

ירונה שלום, מ"מ מנכ"ל הביטוח הלאומי: "בשנים האחרונות ובעקבות משבר הקורונה, הביטוח הלאומי הפך להיות נגיש יותר, זמין יותר ודיגיטלי יותר. לא ויתרנו ולא נוותר על המפגשים הפרונטליים עם האזרחים אך אם ניתן למנוע בירוקרטיה ולענות בקלות לאזרח מה טוב.
אין ספק שביטוח לאומי המטפל בכלל תושבי ישראל בכל התחנות בחייהם מלידה עד אחרית הימים הוא הארגון וכתובת החברתית והסוציאלית החשובה ביותר בישראל ומאפשרת, במיוחד בעיתות מצוקה לתת מזור וסיוע למי שזקוק לכך".