נתונים לציון 100 ימי לחימה


תאריך פרסום: 14.01.2024

הנתונים לאחר 100 ימי הלחימה:

779
52,571
1,962
99
109

כמי שאמון על הטיפול בנפגעי הטרור האזרחיים (לא כוחות הביטחון), מוציא הביטוח הלאומי - עם ציון 100 ימי לחימה - סיכום עדכני הכולל את כל המידע והנתונים של נפגעי פעולות האיבה וכן נושאים הנובעים מהלחימה הממושכת הנמצאים באחריות הביטוח הלאומי. בין הנושאים: אבטלה, תשלום למאות אלפי משרתי מילואים, מענקי אכלוס, מענקי עידוד ותמרוץ ועוד.

נתוני פצועים, נרצחים וחטופים

  • מתחילת מלחמת 'חרבות ברזל' ישנם 779 נרצחים במסגרת המלחמה, 76 מתוכם הם אזרחים זרים. חשוב לציין כי יש עדיין שינויים במספר החללים מכיוון שהמידע עליהם, המועבר לביטוח הלאומי, משתנה כל העת. 
  • במסגרת 100 ימי המלחמה הביטוח הלאומי הכיר עד כה ב-52,571 נפגעים כשמתוכם: 3,619 נפגעי מסיבת נובה ופסיידק, כל שאר הנפגעים הם מתוך יישובי הגדר והערים שאליהם חדרו מחבלים וכן אזרחים שנפגעו במהלך הלחימה. מתוך 52,571 נפגעים – 102 נפגעו באורח קשה ו-171 נפגעו באורח בינוני.
  • הביטוח הלאומי מטפל ב-99 משפחות חטופים וב-109 חטופים משוחררים ובמקביל גם ב-1,962 נפגעי איבה חוזרים שנפגעו מאירוע טרור בעבר ונפגעו שוב במסגרת מלחמת 'חרבות ברזל'.

היקף התשלומים

עד כה העביר הביטוח הלאומי כ-930 מיליון ש"ח במסגרת הטיפול בנפגעי איבה וטרור במלחמת 'חרבות ברזל'.

  • במסגרת המענה למשפחות החללים ולליווי שלהן, הביטוח הלאומי העביר יותר מ-19.9 מיליון ₪ למשפחות לצורך: סיוע בימי האבל בהוצאות הלוויה, הוצאות קבורה וכן תגמולים חודשיים. זאת במקביל לליווי אגף השיקום של הביטוח הלאומי, מימון טיפולים פסיכולוגיים, קבוצות תמיכה ועוד.
  • עבור פצועי המלחמה – למשתתפי המסיבות הועברו יותר מ-62 מיליון ₪ כסיוע ראשוני ומיידי, לנפגעי קו ראשון – יישובי הגדר והערים שחדרו אליהם המחבלים - הועברו כ-759 מיליון ₪ נוספים. 
  • הביטוח הלאומי העביר יותר מ-92.4 מיליון ₪ למשפחות החטופים ופדויי השבי, כאשר בשבוע שעבר הועברו, בפעם השנייה, המענקים הרבעוניים למשפחות, שיוכלו להמשיך לסייע ולאפשר את קידום המאמצים לשחרור כל החטופים. הסיוע כלל, בין היתר, מענק התארגנות ראשוני על סך 10 אלף ש"ח, סיוע נפשי, מענק רבעוני על סך 90 אלף ש"ח להורים ולבני זוג, מענקים רבעוניים על סך 21 אלף ש"ח לאחרים ולילדים מעל גיל 21 ועוד.
  • כמו כן, לחטופים שחזרו משבי חמאס ניתן מענה במסגרת הביטוח הלאומי עם סיוע ראשוני של 10 אלף ש"ח, תגמולים לחודשים הקרובים, טיפול נפשי וזאת במקביל להצמדת עובד שיקום אישי לכל מי ששוחרר.

הטיפול בפצועים

חשוב לציין כי אין כיום במדינת ישראל חוק פיצוי לנפגעי אסונות לאומיים ועל כן הביטוח הלאומי מחויב לסייע במסגרת חוק התגמולים, שבודק את הנזק שנותר (פיזי או נפשי) בעקבות המלחמה, והסיוע האינדיבידואלי ניתן בהתאם לכך.

לאחר 100 ימים, הביטוח הלאומי עובר בימים אלה בין בתי המלון והיישובים, ומקיים מפגשי זום ושיחות עם הנפגעים ועם ראשי היישובים כדי להנגיש ולהסביר את ההליך ואת המשך הסיוע במסגרת חוק התגמולים כנפגעי איבה.

הביטוח הלאומי ממשיך לממן את הטיפולים במרכזי החוסן, המעניקים טיפולים מותאמים במצבים של טראומה, טיפולים אישיים, זוגיים או קבוצתיים וכיוב'.

השלכות המלחמה – אבטלה, מענקי אכלוס, מענקי תמרוץ ועידוד

דמי אבטלה

כאמור, גם אדוות המלחמה הנגזרות מהמלחמה מתרכזות בחלקן בביטוח הלאומי והארגון מטפל באופן שוטף גם בסיוע ליותר מ-209.9 אלף מבקשי אבטלה, ומחודש אוקטובר ועד היום הועברו יותר מ-2.52 מיליארד ₪ דמי אבטלה לאזרחים שסיימו את עבודתם במהלך תקופה זו.

כזכור, במהלך תקופה זו הביטוח הלאומי דחף והיה שותף לשינויי חקיקה המקלים על אלה שאיבדו את עבודתם בתקופה זו, בדגש על יישובים שפונו.

במקביל, הביטוח הלאומי משלם גם את מענקי 67 למי שאיבד את עבודתו במסגרת הלחימה ועבר את גיל העבודה. יש לציין, החקיקה שהאריכה את המענק לחודש דצמבר (שמשולמת בינואר) עדיין לא פורסמה לציבור על ידי המחוקק והיא מונעת מהביטוח הלאומי את העברת הכסף למי שזכאי למענק.

מענקי אכלוס

במסגרת 100 ימי הלחימה יישובים רבים פונו מצפון הארץ ומדרומה כאשר המדינה העבירה החלטת ממשלה שלפיה כל משפחה תקבל מענק אם אינה שוהה במקום שממומן על ידי המדינה. גובה המענק: 200 ₪ למבוגר מעל גיל 18 ו-100 ₪ לילד.

הביטוח הלאומי מיישם בפועל את החלטת הממשלה, בנה מערכת מחשובית קלה ופשוטה להצהרה, אמון על המענים בשוטף וכן על התשלום. עד כה, הביטוח הלאומי העביר יותר ממיליארד ₪ לאזרחי ישראל שפונו מביתם בעקבות הלחימה.

מענקי תמרוץ ומענקי עידוד

במסגרת המלחמה הועברו 2 החלטות ממשלה העוסקות בחזרה לשוק העבודה.

מענקי תמרוץ – למי שעובד בחקלאות ובבנייה במסגרת מלחמת 'חרבות ברזל' (ולא עבד בענפים אלה קודם לכן).

מענקי עידוד – למפונים ולמי שעובדים אצל מעסיק באזור מפונה – בהתאם לעמידה בתנאי הזכאות שקבעה הממשלה.

הביטוח הלאומי התבקש לבצע החלטה זו ועד כה שולמו יותר מ-40 אלף מענקים בסך של כ-105.7 מיליון ₪.

במקביל, הביטוח הלאומי מעביר גם תשלומים למשרתי המילואים ולמעסיקים (החזר על העברת הגמול במשכורת לשכירים), ולראשונה בהיסטוריה של מדינת ישראל יזם הביטוח הלאומי, בשיתוף עם משרד הביטחון וצה"ל, תשלום בתחילת כל חודש, ולא בתום תקופת השירות, ובאופן אוטומטי ככל האפשר בהתבסס על הנתונים ועל שיתוף הפעולה בין צה"ל לביטוח הלאומי. בשל הצורך בשמירה על המידע ומשיקולי ביטחון, לא יפורסמו מספר המשרתים והסכומים שהועברו למשרתים.

כמו כן, במהלך 100 ימי המלחמה הביטוח הלאומי ביקר ביותר מ-280 בתי מלון ברחבי הארץ שבהם שהו המפונים, ופעל למיצוי זכויותיהם בכל הנושאים שהצטרכו – הן במסגרת במלחמה והן במסגרת הצרכים השוטפים, כגון נכויות, סיעוד, אזרח ותיק וכיוב'.

עובדי הביטוח הלאומי הגיעו גם לבתי החולים ולפצועים שאושפזו בעקבות פגיעתם, וליוו אותם מרגע הפגיעה ואילך. זאת ועוד, הוקם מוקד ייעודי לנפגעי המלחמה שאליו מגיעות יותר מ-6,170 פניות בכל שבוע, במקביל ל-25 אלף פניות מקוונות לסיוע בהקשר למלחמה ואדוותיה.

  • שר העבודה, יואב בן צור: "מאה ימי לחימה עברו וככל שעובר הזמן כך אנו נחשפים לגודל הכאב, האימה, הקושי וההבנה שהמלחמה והשלכותיה ישארו עימנו לאורך זמן. הסיוע במסגרת הביטוח הלאומי ממשיך להיות הכרחי במיוחד בעת הזו וכשר הממונה אני אוודא שנהפוך כל אבן כדי לעזור, ללוות ולתת מענה לכל מי שזקוק לכך. האחריות שלי הן כשר בממשלה והן כשר העבודה והמענים הניתנים במסגרת תפקידי זה על ההיבטים השונים במלחמה מחדד כל העת את גודל האחריות והמחויבות שלי לאזרחי ישראל".
  • ירונה שלום, מ"מ מנכ"ל הביטוח הלאומי: "אנו עוברים תקופה מאתגרת, קשה ומורכבת הן כאזרחים מן השורה והן כמי שתפקידם לטפל בנפגעי המלחמה והשלכותיה. הביטוח הלאומי ימשיך בעבודתו כל העת ובתחושת שליחות גדולה - לסייע לכל מי שזקוק לכך. הביטוח הלאומי הוקם לשם כך והוא גוף הכרחי בימי שגרה ואף שבעתיים בימי מלחמה. יחד עם כל עם ישראל אנו מקווים שנגיע במהרה לימים שקטים וטובים יותר, אבל גם לאחר תקופה זו, הביטוח הלאומי ילווה את הנפגעים מרגע זה ולאורך כל החיים".

בימים אלה, הביטוח הלאומי נערך להקמת 2 מרכזים שיטפלו בנפגעי איבה ובמשפחות החללים והחטופים וייתנו מענה הוליסטי לכל צורכיהם.