קול קורא להטמעת מודל "עתיד בטוח" להקניית מסוגלות תעסוקתית לנוער בסיכון


המוסד לביטוח לאומי, באמצעות הקרן לילדים ונוער בסיכון, פיתח את מודל "עתיד בטוח" - הקניית מסוגלות תעסוקתית לנוער בסיכון, ופונה לגופים בקהילה, להגיש הצעות להטמעת והפעלת המודל בקרב בני נוער במצבי סיכון.

עיקרו של המודל בהקניית כלים להסרת חסמים חברתיים ומבניים ולהרחבת ארגז הכלים שיאפשר את שילובם המוצלח של בני נוער בסיכון בחברה. המודל פותח במטרה לבנות ולהטמיע מערך של מענים, שיובילו את בני הנוער בסיכון לבניית אופק תעסוקתי, המושתת על אמונה ביכולתם האישית לתפקד כבוגרים עצמאים.

על התכניות המוצעות במסגרת הקול קורא לפעול כתוספת המשלימה תכניות ותשתיות קיימות, ואינן מיועדות להחליפן. 

ניתן להגיש בקשות לסיוע בפיתוח תכניות בהתאם ליעד המפורט למטה, עד לתאריך י"ג ניסן תשע"ג, 24/3/2013.

הרציונל שבהפעלת המודל ההשתלבות בשוק העבודה היא אחד האמצעים המרכזיים להשתלבות נורמטיבית בחברה ולעצמאות כלכלית.

הספרות מצביעה על כך שהגיל הקריטי לפיתוח תפיסת קריירה לעתיד, הינוגיל ההתבגרות.ההשתלבות בשוק העבודה המודרני, התחרותי והמשתנה במהירות, הוא אתגר משמעותי לצעירים בכלל ולבני נוער בסיכון בפרט. ממצאי מחקר שונים מצביעים על הקשר שבין רמת השכלה גבוהה ובין שיעורי השתלבות גבוהים בשוק העבודה. מסיבה זו, במסגרת העבודה עם בני נוער בסיכון, קיימת חשיבות רבה להשקעה גם בהקניית כישורי חיים וידע רלוונטי, שיסייעו להם להשתלב בשוק העבודה.

ההשקעה בתחום זה, תעביר את מיקוד המאמצים של הצוות המטפל ובני הנוער בסיכון מההשקעה במניעה של התנהגויות סיכון להשקעה בחיזוק כישורי חיים וחתירה להשתייכות והשתלבות אקטיבית בשוק העבודה, ותחזק מרכיבים בעלי תפיסה והתנסויות חיוביות של הצוות המטפל ובני הנוער.

מחקרים שונים מדגישים את הצורך במתן תשומת לב מיוחדת לנוער הנמצא בשלבי נשירה שונים מלימודים או בעלי בעיות התנהגות ואינם בעלי שאיפות של קריירה תעסוקתית. תחושת הכישלון בבית הספר המביאה להטלת ספק ביכולות העצמיות פוגעת באמונה של בני הנוער שקיים עבורם אופק תעסוקתי, והם בעלי סיכויים פחותים להשקעה בהשתלבות במסגרות המשך של לימודים ותעסוקה. כמו כן, העסקת בני נוער בתנאים לא הולמים ובתנאי ניצול בשל היעדר השכלה, הכשרה וניסיון מקצועי רלוונטיים,עלולה להביא למצבים של עוני והדרה חברתית.

על כל גוף המעוניין בהפעלת המודל, להדגיש את יתרונו בהפעלת המודל וההתאמות הנדרשות לאוכלוסייה שהוא מייצג.

עדיפות

תינתן עדיפות לרשויות מקומיות המעוניינות להטמיע מודל באזורם בקרב כמה קבוצות של בני נוער בסיכון.

מטרות המודל:

מטרת המודל היא הכנת מתבגרים בסיכון גבוה (שאינם משולבים או משולבים באופן חלקי במערכת לימודים ועבודה) לחיים בוגרים ועצמאיים, חיזוק מיומנויות אישיות ובין אישיות, שיפור הישגים בלימודים, פיתוח הרגלי לימודים ועבודה תקינים, הקניית כישורי חיים וכישורים מקצועיים, תוך:  

§            יצירת אופק תעסוקתי – העצמת יכולות אישיות והכנה לעולם העבודה. אין הכוונה בהכרח לשילוב מיידי של בני הנוער בעבודה קבועה לאורך זמן. ייעשה ככל שניתן לשלב אותם בלימודים או בשירות צבאי/ אזרחי/לאומי, כדילהרחיב את זירות ההתנסויות הנורמטיביות שלהם, ולהגדיל את סיכויי שילובם הנורמטיבי בחברה הישראלית.

§            חיזוק כישורים ומיומנויות של מסוגלות תעסוקתית - הקניית ידע וניסיון שיהיה בסיס לקבלת החלטות מושכלות ביחס לעתיד. המודל פועל במטרה ליצור שינוי משמעותי בתפיסת הדימוי העצמי של הנוער ולעודד בקרב בני נוער אלו את ערכי היוזמה והיצירתיות. באותה העת, פועל המודל להעניק מסגרת ולרכוש כלים מקצועיים להצלחה בחיים הבוגרים.

§            התנסות בעולם העבודה - המודל פועל ליצירת פרק זמן להשתלבות בעולם העבודה, בין אם לתקופה קצרה או ארוכה ובין אם בשכר או בהתנדבות, במקביל לתקופת ההכשרה והלימודים. 

אוכלוסיית היעד

המודל מכוון לפעול בקרב בני נוער בסיכון בגילאי 18-15 המצויים במצבי סיכון ומצוקה:  

  • נערים ונערות.
  • גילאי 18-15 (בזמן התחלת הפעלת התכנית).
  • נמצאים במסגרת טיפולית /חינוכית / תעסוקתית מוסדרת כל שהיא (למעט פנימיות, ראה תקנון הקרן).
  • נמצאים בסיכון חברתי, באחד או יותר מהמאפיינים האלה: רמת שליטה נמוכה במיומנויות יסוד (היעדר אוריינות בקריאה, כתיבה וחשבון), נשירה גלויה או סמויה ממערכות לימודים פורמליות, העדר תעודת מקצוע מוכר, היעדר תמיכה או עורף משפחתי, אי יכולת להשתלב במערכות הצבא/ שירות לאומי/ אזרחי, עיסוקים בשולי החוק.

עדיפויות

עדיפות תינתן להצעות המצביעות על:

  • עשייה נרחבת בעירייה/מועצה אזורית/מועצה מקומית.
  • תכניות המשלבות רכיבים ייחודים בנוסף לרכיבי החובה במודל.
  • תכניות הנותנות מענה למספר גדול של מתבגרים.
  • תוכניות המשלבות התאמה לאזורים בפריפריה הגיאוגרפית/ חברתית או למגזרים ייחודיים.
  • רמה מקצועית גבוהה של תוכנית ההתערבות המוצעת, פירוט של שיטות התערבות.
  • ניסיון מוכח של הגוף המגיש בהפעלת תכניות לנוער בסיכון.
  • התייחסות למתבגרים ברמת סיכון גבוהה.
  • מחסור של שירותים למתבגרים בסיכון באזור הפרויקט.
  • הרחבה משמעותית של מספר המתבגרים המקבלים טיפול באזור.
  • פירוט של תשומות ותפוקות שניתנות למדידה.
  • איגום תקציבים משמעותי עם גורמים מממנים נוספים.
  • התחייבות בכתב של משרד ממשלתי/הרשות המקומית למימון הפרויקט בתום תקופת הסיוע.

מודל "עתיד בטוח":  

המודל כולל סל מקיף של רכיבים המהווים רצף משלים של כישורים ומיומנויות שיש להקנות למתבגרים. רצף המענים במודל מכיל, מחד תכניות שמטרתן השלמת פערים טכנולוגיים והקניית מיומנויות בסיס, ומאידך התנסות מקרוב בעולמות הלמידה, ההכשרה המקצועית והתעסוקה.

רכיבי המודל :

  • ליווי וטיפול אישי
  • פעילות קבוצתית או פרטנית: להקניית מסוגלות תעסוקתית (הקניית מערך כישורים רכים)
  • תגבור לימודי: הקניית ידע במקצועות ליבה והקניית מיומנויות טכנולוגיות
  • כלים לצמצום פערים דיגיטאליים (מחשוב)
  • הכשרה מקצועית/ הקניית מיומנות מקצועית
  • התנדבות/ חשיפה לעולם התעסוקה/ חוויה תעסוקתית/ עבודה בשכר
  • הכנה לשירות משמעותי בצה"ל, שירות אזרחי, שירות לאומי
  • עבודה עם הורים ומשפחות
  • חוויה עסקית/ יזמות עסקית

תנאים להפעלת מודל עתיד בטוח

  • מודל "עתיד בטוח" יופעל רק כהשלמה לתשתית מסודרת של טיפול/ תמיכה עם קבוצת המתבגרים (במסגרת יחידה טיפולית, מועדון, בית ספר לנוער בסיכון, בית חם ועוד).
  • לכל פרויקט ימונה רכז תעסוקה מתכלל.
  • באחריות הגוף המפעיל/ הרשות המקומית להקצות עובד טיפולי לליווי ברמה האישית והטיפולית.
  • המודל יופעל באופן קבוצתי, במסגרת קבוצות של בני נוער בכל יישוב. מספר בני הנוער בתכנית המוצעת ייקבע בהתאם לגודל היישוב וצרכיו. בכל מקרה, מספר בני הנוער חייב להיות מעל 20 - 25 בכל קבוצה. כל גוף מפעיל רשאי להתאים את תוכן הרכיבים למאפייני הקבוצה/ היישוב שבו הוא פועל.

העמקת המודל בידי מגישי ההצעות

על הגוף המגיש להוסיף על ליבת המודל מרכיבים ודרכי פעולה נוספים, בהתאם למאפיינים הייחודים של התוכניות המוצעות.

מי רשאי להגיש בקשה      

רשאי להגיש תוכנית כל גוף שיש לו מעמד משפטי ושיכול לחתום על הסכם משפטי לביצוע התוכנית, כגון משרדי ממשלה, רשויות מקומיות, עמותות, חברות ללא כוונות רווח.

משך הסיוע והיקפו

משך הסיוע הוא עד שלוש שנות הפעלה. מרכיבי הסיוע האפשריים כוללים השתתפות בריכוז התוכנית, מימון קבוצות להקניית מסוגלות תעסוקתית, מימון תכניות להכשרה מקצועית, השתתפות במתן מלגת שכר למשתתפים, פעילויות לליווי תהליכי השמה/ התנסות בעבודה, הנגשת מידע תעסוקתי.

מימון הקרן לא יעלה על 50% מסך העלות. הסיוע לרכישת ציוד ושיפוץ מבנים לא יעלה על 20% מהיקף התקציב הכולל של התכנית המוגשת.

טופס הבקשה

את הבקשות לסיוע יש להגיש על גבי טופס הבקשה בצירוף המסמכים הנדרשים. בהדפסה בלבד. בקשות בכתב יד לא תתקבלנה.

 לתשומת לבכם,

נפלה טעות בטופס הבקשה.
בסעיף 4  - בתכנון הפעלת המודל המוצע – חסר סעיף ג',  אבני דרך להפעלת הפרויקט.
בשל לוחות הזמנים הקצובים, אנא פרטו את שלבי הפרויקט בתמציתיות בסעיף 1  - תקציר.

 

תנאי סף

  • עמידה בתנאים המפורטים בתקנון הקרן לפיתוח שירותים לילדים ונוער בסיכון.
  • סיוע יינתן לתכניות חדשות ו/או המרחיבות באופן משמעותי את השירות הקיים. לא יינתן מימון לתוכניות קיימות.
  • הסיוע יינתן לתקופה של עד שלוש שנים. בתום תקופת הסיוע, הגוף המפעיל מתחייב להמשיך בהפעלת התכנית לתקופה של שנתיים נוספות.
  • התחייבות בכתב של הגוף המגיש להשתתפות במימון הפרויקט.

אופן הגשת הבקשה

את הבקשה בצירוף כל המסמכים הנדרשים, יש להעביר בדואר רשום אל: הקרן לילדים ונוער בסיכון, המוסד לביטוח לאומי, שדרות ויצמן 13 ירושלים, מיקוד 91909. או במסירה ידנית  - לכתובת: מגדלי וולפסון, רחוב דיסקין 9 א, קומה 4.

צור קשר

לרשות המגישים ולכל שאלה מקצועית או טכנית יעמדו עובדי הקרן בטלפונים 02-6463241 או 02-6709664.

מסמכים  נדרשים:

  • תעודת רישום עמותה/חברה
  • אישור ניהול תקין
  • אישור תקף על ניכוי מס במקור
  • אישור רו"ח על ניהול ספרים
  • התחייבות הגוף להשלמת המימון

תהליך הטיפול בבקשה:

הבקשה לסיוע תוגש לקרן לפיתוח שירותים לילדים ונוער בסיכון.

  • צוות הקרן יבדוק את הבקשה על פי העדיפויות שפורטו למעלה.
  • תכניות שידורגו בעדיפות גבוהה יגובשו בשיתוף הגוף המגיש ויובאו לדיון ואישור הוועדה הפנימית של הביטוח הלאומי.
  • תכנית שאושרה על ידי הוועדה הפנימית תובא להתייעצות בוועדה הציבורית מטעם מועצת המוסד.
  • בתום תהליך האישור, ייערך הסכם בין הביטוח הלאומי, הגוף המסתייע ושותפים אחרים במימון התכנית.
  • הביטוח הלאומי יקיים בקרה על ביצוע התכנית על פי התנאים שבהסכם, לרבות המשכיות ההפעלה בתום תקופת הסיוע.

הביטוח הלאומי אינו מתחייב לקבל כל הצעה שהיא.