מתווה להקצאת 300 מיליון ש"ח למקבלי קצבאות נכות


תאריך פרסום: 18.09.2016
ממשלת ישראל החליטה להקצות 300 מיליון ₪ בבסיס התקציב, כדי לשפר את מצבם של מקבלי קצבת נכות כללית. לשם כך, הוקם צוות בראשות מנכ"ל הביטוח הלאומי, פרופ' שלמה מור יוסף, אשר המליץ לשר העבודה והרווחה ולשר האוצר על אופן החלוקה המיטבית של התקציב שהוקצה לנושא זה.

מתוך עקרון של שיתוף הציבור בקבלת החלטות, הוצאנו "קול קורא" לציבור הרחב וקיימנו פגישה עם כ-40 ראשי עמותות ונציגי אירגוני נכים, אשר חיוו את דעתם לגבי החלוקה המיטבית לדעתם. כמו כן, קיבלנו הצעות רבות מהציבור בנוגע לחלוקת התקציב.

לצפייה בכל ההצעות שהתקבלו מהציבור לחץ כאן.

בתום עיון בהצעות הרבות שהתקבלו ולאחר דיונים שהתקיימו בנושא, סוכם על מתווה, במסגרתו אנו מבקשים לתת מענה לשתי בעיות מרכזיות  הנוגעות לציבור מקבלי קצבת הנכות.

חשוב לדעת, מתווה זה צפוי לעלות לדיון במסגרת חוק ההסדרים, ועם אישורו נתחיל להיערך ליישומו.

להלן פרטי המתווה:

1. הגדלת הקצבה לבעלי דרגת אי כושר מלא

הגדלת הקצבה לכ-190,000 בעלי דרגת אי כושר מלא (100% אי-כושר עבודה) - על ידי הרחבה ומתן קצבה חודשית נוספת, לפי הפירוט הבא:

  • רמה א': תוספת קצבה חודשית נוספת של 150 ₪ לקצבה לבעלי נכות רפואית בשיעור 40%-49% שכיום אינם זכאים כלל לתוספת קח"ן.
  • רמה ב': קצבה חודשית נוספת בסכום של 350 ₪ (במקום 252  או 306 ₪ כיום),  לבעלי נכות רפואית בשיעור 50%-79% ולבעלי נכות נפשית ו/או קוגניטיבית בשיעור 40%-49%.
  • רמה ג': קצבה חודשית נוספת בסכום של 450 ₪ (במקום  372 ₪ כיום), לבעלי נכות רפואית בשיעור 80% ומעלה.


2. עידוד וסיוע לנכים להשתלב בשוק העבודה

במטרה להסיר חסמים ותמריצים שליליים שפגעו ברצונם של הנכים להשתלב בשוק העבודה או להגדיל את יכולת השתכרותם, הוחלט על שורה של תיקונים "לחוק לרון", ביניהם:
  • מתן אפשרות להגדיל השכר מעבודה מבלי לפגוע בקצבה על-ידי העלאת הדיסריגרד מ-21% ל-29% מהשכר הממוצע. כלומר, התחלת הקיזוז מהקצבה תהיה משכר בסכום 2,745 ₪ במקום 1,987 ₪ כיום. באופן זה, סכום הקצבה יחד עם השכר מעבודה יהיה בגובה שכר המינימום לפחות (כ-5000 ₪).
  • ביטול הבדיקה מחדש של כושר ההשתכרות למי שהשתלב בעבודה והפסיק אותה כעבור תקופה - כלומר, מי שיש לו דרגת אי כושר צמיתה יוכל לחזור ולקבל קצבה ללא בדיקה מחדש ללא הגבלת זמן.
  • נכים שיחלו לעבוד או שהכנסתם תעלה, והדיווח על שכרם יגיע בשיהוי לביטוח הלאומי, לא יחויבו בהחזר הפרשים. כלומר, עדכוני השכר יבוצעו מהשוטף ולא ניצור לנכים חובות בגין הכנסותיהם מעבודה.
  • ביטול ההבחנה בין קבוצה א' לקבוצה ב' וקביעת רף הכנסה אחיד בנכות בשיעור 60% מהשכר הממוצע. בעקבות זאת בוטלו ההגדרות "בעל ליקוי חמור" ו"זכאי במשך תקופה ממושכת", ובכך פישטנו גם את תיקון החוק המאפשר תשלום קצבת נכות מהיום ה-31.
  • ביטול המושג "קצבת עידוד", כך שמי שהכנסותיו יעלו על 60% מהשכר הממוצע ימשיך לקבל "קצבת נכות" ואף יוכל להגדיל הכנסותיו ללא צורך ב-12 חודשי "וותק", כפי שנדרש עד כה לצורך זכאות לקצבת עידוד. קצבת הנכות תופסק למי שהכנסתו תעלה על 8,891 ₪ ויותר (בהתאם להרכב המשפחה).

בנוסף, הצלחנו לתקן במסגרת תקציב זה גם את סעיף החוק המתייחס לדמי המחלה, עליו קיבלנו תלונות רבות, כך שגם מי שיקבל דמי מחלה ביום ה-91 (או ה-31) יוכל לקבל קצבת נכות, ודמי המחלה יילקחו בחשבון כהכנסה מעבודה.