מבחן תלות לקביעת זכאות לקצבה


הזכאות לקצבה ושיעוריה נקבעים בהתאם למידת התלות של המבוטח בעזרת הזולת בפעולות היום יום שהן: ניידות בתוך הבית, רחצה, הלבשה, אכילה והיגיינה אישית, וכן בהתאם לצורך בהשגחה למניעת סכנה לו או לזולת.

הזכאות לקצבה ושיעוריה נבדקים גם בהתאם לצורך בעזרה במשק בית: הכנת מזון, הפעלת מכשירי חשמל, אחזקת הבית, טיפול תרופתי, ביצוע קניות וסידורים מוסדיים וכספיים.


מי שצבר 44-20 נק' במבחן התלות, יהיה זכאי לקצבה בשיעור 50% - (זקוק לעזרה רבה בעשיית רוב פעולות היום-יום ברוב שעות היממה).

מי שצבר 58-45 נק' במבחן התלות או שנקבע כי זקוק להשגחה, יהיה זכאי לקצבה בשיעור 112% - (זקוק לעזרה רבה בעשיית כל פעולות היום-יום ברוב שעות היממה).

מי שצבר 67-59 נק' במבחן התלות או צבר 24 נק (ועד 47 נק') ונקבע כי זקוק להשגחה יהיה זכאי לקצבה בשיעור 188% - (תלוי לחלוטין באדם אחר בעשיית כל פעולות היום-יום בכל שעות היממה).
 
מי שצבר 68 נק' ומעלה במבחן התלות או צבר 48 נק' (ומעלה) ונקבע כי זקוק להשגחה, יהיה זכאי לקצבה בשיעור 235% (תלוי לחלוטין באדם אחר בעשיית כל פעולות היום-יום בכל שעות היממה וזקוק להשגחה מתמדת ואינו מקבל תוספת לנכה מונשם או תוספת ל- 2 מטפלים).

חשוב לדעת:

  • הבדיקה מתייחסת למגבלות הנובעות מהליקוי הרפואי בלבד, ולא מסיבות אחרות (כגון נורמות תרבותיות, הרגל ועוד).
  • הבסיס לקביעת הזכאות הוא התלות של האדם בעזרת הזולת בביצוע פעולות היום יום. מי שאינו זקוק לסיוע בפעולות אלה, לא יהיה זכאי לקצבה.