לאחר כמעט 3 חודשים מאז אסון ה-7/10 שילמנו ל-45 אלף נפגעים, משפחות חטופים, נעדרים וחללים יותר מ-650 מיליון ₪


תאריך פרסום: 26.12.2023

​בתדרוך עיתונאים שקידם הביטוח הלאומי, ניתנה סקירה על העשייה במהלך שלושת חודשי הלחימה מאז אסון ה-7/10

בשל העובדה שאין חוק פיצוי על אסונות לאומיים, הביטוח הלאומי יחל לטפל בנפגעי המלחמה בהתאם לנזק שנותר לאנשים, והטיפול מעתה יהיה לאורך כל החיים

  • הביטוח הלאומי קיים הבוקר תדרוך עיתונאים, שנתן סקירה על פעילות הארגון בחודשים האחרונים מאז החלה הלחימה.
  • במדינת ישראל, נכון לרגע כתיבת שורות אלה, אין חוק פיצוי לנפגעים מאסונות לאומיים (למרות שבאסון מירון הביטוח הלאומי ניסה לקדם זאת) ועל כן הסיוע ניתן במסגרת חוק התגמולים לנפגעי איבה.
  • במהלך תקופה זו הביטוח הלאומי הגיע לעשרות אלפי אנשים, שילם לכ-45 אלף אזרחים (לא כולל את כוחות הביטחון שבהם מטפל משרד הביטחון) ובניהם: נפגעי נובה, נפגעים ביישובים שאליהם חדרו מחבלים, משפחות חטופים ונעדרים, משפחות חללים, חטופים שחזרו מהשבי וכד'.
  • ההכרה כנפגעי איבה הייתה במסגרת הליך מזורז שקיים הביטוח הלאומי מול משרד הביטחון, שהוא הרשות המאשרת להכרה באירוע איבה ולאדם שנכח באירוע איבה.
  • הביטוח הלאומי שילם עד כה מעל ל-650 מיליון ₪ ל-45 אלף איש, ובמקביל ממשיך לקבל פניות כל העת.
  • לפי נתוני הביטוח הלאומי, במוקד החירום לנפגעי המלחמה פונים מידי שבוע כ-6,000 אנשים, ויש עוד כ-25 אלף פניות מקוונות דרך אתר הארגון. זאת במקביל לכל אדוות המלחמה שמתנקזות לביטוח הלאומי וביניהם: מענקי האכלוס, תשלומי דמי אבטלה ליוצאים לחל"ת, תשלום למשרתי המילואים והעבודה השוטפת במסגרת הארגון כגון: תשלומי קצבת אזרח ותיק, סיעוד, הבטחת הכנסה, פשיטות רגל ועוד.
  • במהלך השיחה, הכירו בביטוח הלאומי בעובדה שישנם אנשים שניצלו את המצב והגישו בקשה לקבלת תגמולים למרות שאינם זכאים, אך מעבר לקריאה להגינות בסיסית בעת הזו, לביטוח הלאומי יש את הכלים להתמודד עם כך, והתקבלה החלטה מודעת מתוך הבנה שמדובר באירוע שולי – לתת מענים לעשרות אלפי הנפגעים שנכחו באסון.
  • מ"מ מנכ"ל הביטוח הלאומי, הגב' ירונה שלום ציינה את ההליכים לצמצום הבירוקרטיה שנעשתה במהלך החודשים האחרונים. קבלת נתונים מבתי החולים, יצירת טפסים מקוצרים, פיתוחים מחשוביים ועוד.
    עוד ציינה הגב' שלום את העובדה שהביטוח הלאומי הפך כל אבן כדי להגיע אל התושבים שחוו את הנורא מכל, ופנה באופן יזום למזכירי יישובים, ראשי ערים, הגיע פיזית אל בתי המלון ועוד, וזאת כיוון שעד לרגע זה, לא קיימת רשימה רשמית של גורמי הביטחון בדבר אזורי הלחימה. זאת ועוד, הוצגו הסכומים ששולמו לאזרחים בכל חודש, וכן את ההליך שעתידים לעבור נפגעי האיבה שנשאר להם נזק נפשי או פיזי. ההליך, על פי הביטוח הלאומי צפוי גם הוא להיות מקוצר מביימי שגרה והוועדות הרפואיות עשויות להיות ללא נוכחות, ככל שיהיו מסמכים רפואיים מספקים.
  • מרכזי החוסן, גם הם פתוחים לנפגעים, והביטוח הלאומי ביקש לציין שיש להתעדכן מי הם מרכזי החוסן הרשמיים, כדי שיוכלו לקבל את 12 הטיפולים במימון הביטוח הלאומי ואף יותר - אם יש צורך בכך.
  • הביטוח הלאומי הפיק חוברת זכויות לנפגעים, שתישלח לכל עשרות אלפי האזרחים. הייתה נגיעה במהלך החודשים הללו ובימים הקרובים יעברו בין בתי המלון ויציגו את המשך הפעולות מול הביטוח הלאומי, יסבירו, ילוו ויציגו את כלל הזכויות של הנפגעים

ירונה שלום, מ"מ מנכ"ל הביטוח הלאומי: "האסון שפקד את מדינת ישראל הוא מעבר לאירוע טרור, הוא מלחמה של העורף האזרחי בהרבה מאוד מובנים. אזרחים רבים הוכרו כנפגעי איבה בהליך מזורז, וניתנו מענים כתמול בשלבים הראשוניים, וכעת אנו נעשה ככל שניתן כדי להקל על ההמשך ולבדוק את המענים בהתאם לנזק שנותר לכל אדם והמעטפת שלה יהיה זכאי מעתה ואילך. הביטוח הלאומי אומנם פועל מחוק התגמולים לנפגעי טרור, אך אנו נמשיך ונפעל בכל מתכונת אפשרית כדי לסייע, לעזור, לקצר בירוקרטיה ולתת את השירות הטוב ביותר למי שעברו את הקשה מכל".