רפורמה בוועדות הרפואיות של הביטוח הלאומי


תאריך פרסום: 20.06.2022

הביטוח הלאומי פתח מרכז חדש שבו יתנהלו, במקום אחד, הוועדות הרפואיות עם רופאים ממגוון ההתמחויות במקביל לפיתוח שיטות שירות חדשות לאזרחים המגיעים לוועדה. בהמשך צפויים להיפתח מרכזים נוספים בכל רחבי הארץ. 

הביטוח הלאומי כינס היום (20.6.22) מסיבת עיתונאים עם שר הרווחה והביטחון החברתי - ח"כ מאיר כהן, מנכ"ל הביטוח הלאומי – מר מאיר שפיגלר וסמנכ"לית מערך הנכויות והשיקום בביטוח הלאומי – הגב' ירונה שלום ובה בישרו על רפורמה בתפיסת התנהלות הוועדות הרפואיות של המוסד וכן על היבטי השירות.

האירוע היה בחיפה, במבנה המיועד שגודלו כ-1,500 מ"ר שבו יעבדו משעה 8:00 עד 20:00 מעל ל-20 עובדים שתפקידם יהיה לעסוק אך ורק במתן שירות בוועדות הרפואיות. כל המבנה עוצב באופן שונה לחלוטין ממה שהכרנו עד כה, וניתן לראות צבעוניות וחומרי גלם רכים יותר המקבלים את פני הנכנסים בשערי המרכז.

לרוב, אזרחים המקבלים קצבאות נכות מהביטוח הלאומי זקוקים למספר ועדות רפואיות ורופאים מומחים לקביעת אחוזי הנכות ואובדן כושר העבודה בעקבותיו ועליהם לעבור מוועדה אחת לאחרת בהתאם לסוגי הפגיעות. לדוגמה: אדם שנפצע בתאונת דרכים עשוי לבקר רופא אורטופד, פסיכיאטר, נוירולוג וכו'.
בשל המחסור החמור ברופאים בישראל, החליטה הנהלת הביטוח הלאומי לפעול במספר מישורים, וביניהם: העלאת שכר הרופאים, כדי לוודא שהרופאים הטובים והשירותיים ביותר יגיעו אל כותלי הוועדות הרפואיות וכן הקמת מרכזים רפואיים שכמעט כל ההתמחויות יהיו שם ואדם הזקוק למספר אבחנות יוכל לעשות את הכל בפעם אחת, ללא טרטור וצמצום בירוקרטיה משמעותי.

ב-6 השנים האחרונות, הביטוח הלאומי העביר את הוועדות הרפואיות למרכז חיצוני כדי לבדוק את הטענות שנשמעו על החלטות הועדות. התוצאות הראו כי או שלא היה שינוי בהחלטות או שהשינוי היה לרעת האזרח. לאחר הניסוי, הוחלט להחזיר את הועדות לביטוח הלאומי אך לא לפני שנקבעו מספר שינויים מהותיים:

  • ראשית, מעתה, הוועדות הרפואיות (יתחיל בצפון הארץ ואח"כ יתפרס בשאר המדינה), יהיו במקום ייעודי אחד. בשלב ההתחלתי יפעלו שם ועדות עררים, לאחר מכן ועדות עם מספר פגיעות וסוגי מומחיות.
  • בנוסף, הביטוח הלאומי יצא בהצהרה חברתית כשכל המבנה עוצב באופן שונה לחלוטין, עם דמויות המייצגות את ההטרוגניות החברתית, ציטוטים העוסקים בנתינה, חמלה ועזרה לזולת. "זו הדרך שלנו לדבר עם הציבור", אמרה סמנכ"לית מערך הנכויות והשיקום בביטוח הלאומי, ירונה שלום. "אני מאמינה שנכנסים למקום כזה, רופא, פקיד תביעות ואזרח מהשורה ירגישו רצויים ויכנסו לוועדות באופן רגוע ונינוח יותר".
  • כמו-כן, הוחלט לקדם ליווי של עובד סוציאלי (נתון לבחירת הציבור), שילווה את האזרח אל הועדה הרפואית, תינתן הכוונה למרכז יד מכוונת הפרוסים בכל הארץ ומסייעים בהכנה ובניית תיק רפואי לועדות הרפואיות – בחינם. המטרה, היא לייצר "חליפה" ייעודית ככל הניתן למגיע למרכז ולסייע לו באופן כולל במיצוי כל הזכויות שלו בוועדה.

הרפורמה היא המשך לצעדים נוספים שנעשו לאחרונה כגון: החלטת הנהלת הביטוח הלאומי להקליט את הוועדות הרפואיות ולקדם את השקיפות בהן.
כל ההליכים הללו ועוד, נועדו על מנת לייצר יעילות, קיצור משכי זמן טיפול וקיצור הבירוקרטיה.

עם זאת, מציינים בביטוח הלאומי כי בחודשים הראשונים יווצרו עיכובים בתיקים שיועברו מהמרכז החיצוני אל מרכז המומחים אך תינתן להם עדיפות בטיפול.

שר הרווחה והביטחון החברתי, ח"כ מאיר כהן: "זהו מהלך שלא היה כדוגמתו בהיסטוריה של הביטוח הלאומי. מרכזי מומחים ייעודיים בכל הארץ, שכל עיסוקם הוא לתת סיוע, למנוע בירוקרטיה מיותרת או טרטור נוסף כשכל הרופאים המומחים במקום אחד. ועדות הביטוח הלאומי הם לא מרכז טיפולי – רפואי ולכן החשיבה על המרכזים הללו התמקדה גם על היבטי השירות, הרגש, הליווי ויצירת מענה מקיף לאזרח. המרכז הראשון שנפתח בחיפה הוא הצעד הראשון לעוד מרכזים ברחבי הארץ שישנו את פני הועדות הרפואיות במוסד".

מנכ"ל הביטוח הלאומי, מאיר שפיגלר: "ועדות רפואיות הן לא דבר שאדם הזכאי למענה צריך לחשוש ממנו, נכון שלפעמים יש פער בין התחושה והכאב האישי לבין מגבלות החוק, אבל ככל שבכוחנו לשנות את האווירה, התחושה, המענה השירותי, הליווי הצמוד לאזרח – אנחנו נעשה זאת. הביטוח הלאומי הוציא היום אל הפועל רפורמה חשובה בהתנהלות הוועדות הרפואיות, שאנו עמלים עליה כבר מספר חודשים וסוף סוף הגיע הרגע לבשר זאת לציבור.
אין לי ספק שככל שהמרכז בחיפה יצליח, הבשורה תתפשט מהר למרכזים נוספים ברחבי הארץ וגם לוועדות נוספות בשירות הציבורי".

סמנכ"לית מערך הנכויות והשיקום, ירונה שלום: "כמי שנכנסה לתפקיד לפני מספר חודשים, זוהי התגשמות של כל מה שפעלנו עבורו.
במשך שנים אנו הופכים כל אבן כדי לייעל את הוועדות הרפואיות וכל מי שייכנס למרכז מומחים בחיפה, בין אם זה רופא, פקיד תביעות או אזרח -  ירגיש מיד את ההבדל בסביבה החדשה שיצרנו עבורם. המטרה שלי היא ליצור "חליפה" לכל אזרח – במטרה להעניק סיוע פרטני לכל אחד בהתאם לצרכים שלו. אין לי ספק שעוד יהיה שלב ביניים שנצטרך לצלוח אותו, אך הכיוון והמטרות שלנו ברורות".