מפגש דיגיטלי עם אזרחים ותיקים בנושא הגיל השלישי


בתאריך 26 באוקטובר 2020 נערך מפגש ZOOM עם עשרות אזרחים ותיקים בנושא הגיל השלישי.

לתשומת לבכם, מתוארות הצעות ותובנות הנגזרות מהדברים שעלו בדיונים, חלקם על ידי הציבור וחלקם מטעם הביטוח הלאומי.
אין מדובר בהחלטות רשמיות או עמדת הנהלת המוסד לביטוח לאומי.

גמלה כספית במקום גמלת שירות

  • סוגיה זו נמצאת על שולחננו, בימים אלו אנו בוחנים כיצד נכון לפעול . כך שמצד אחד אנו מאפשרים למבוטחים אשר אינם מעוניינים
    להכניס מטפל לביתם בתקופה זו לקבל סיוע , אך מצד שני , אנו לא רוצים לתת דרור וקלות לא מוגבלת בקבלת גמלה בכסף.
  • אנו נבחן את האפשרות להגביל את הקצבה בכסף בזמן , כאשר מבוטח מבקש להמשיך את קבלת הגמלה הזו הוא יידרש להסביר את בקשתו ולאפשר לנו להבטיח כי הבחירה אכן תספק לו את הסיוע הטוב ביותר.
  • אנו מודעים למצב ומבקשים לתמוך ולאפשר למטפלים/ות לשוב למעגל העבודה וכן לסייע גם למרכזי היום שנפגעו במשבר לשוב ולפעול במתכונתם המלאה. בדיון שהתקיים בכנסת לפני שבוע פרסנו את משנתינו בנושא גם לעניין השכר הנמוך של המטפלים שנדרש לקבל התייחסות - אין ספק שעל מנת לאפשר לאנשים טובים לבחור במקצוע הסיעודי יש לאפשר להם לקבל שכר הולם על עבודתם.

הנגשת מידע לאנשים ללא אוריינות דיגיטלית

יש לביטוח לאומי אתר נהדר המכיל מידע מפורט מאוד וידידותי למשתמש אך לא לכלל המבוגרים יש אוריינות דיגיטלית ולכן קשה להם לקבל דרכו מידע - האם ניתן לאפשר לאותה אוכלוסייה לקבל שירות גם באמצעות מוקדי שירות לדוגמא בלשכות הרווחה , בעזרת מתנדבים אובנות שירות לאומי ?
התייחסות:

  • לצערנו טרם הצלחנו להגיע לזמני המענה שאנחנו רוצים שנהיה בהם.
    אנו עורכים מדי שבוע ישיבות מעקב ובקרה בנושא שיפור השירות במוקדים וכן מפתחים עוד ועוד עזרים טכנולוגיים ותומכים במענה גם במטה הארגון -חלק מהצעדים שכבר בוצעו מראים שיפור ולחלק נדרש עוד להמתין עד שיראה השינוי.
  • אנו מודעים לכך שנדרש להתאים את המענה לפלח האוכלוסייה המבוגרת זאת לאור העובדה שהמענים הטכנולוגיים פחות טובים להם. לטובת הנושא ניתן לקבל מידע ועזרה גם במוקד התמיכה של הייעוץ לקשיש, כחלק מהשירות הניתן אנו בודקים את זכויותיו של המבוטח בסניפים וכן מסייעים לו להגיש תביעה.
    המוקד זמין בכל יום בין השעות 9:00-13:30 בטלפון * 9696 , בתום שעות הפעילות ניתן להשאיר הודעה ואנו חוזרים למבוטח ביום למחרת.
  • נשמח לשמוע כל רעיון נוסף שיכול לסייע לטובת שיפור השירות.

קצבת אזרח ותיק - האם חובה להגיש בקשה גם כאשר יש הכנסות גבוהות

  • אין חובה להגיש תביעה , גם אם המבוטח יגיש תביעה בגיל 70 אנחנו ניתן עבור כל שנה שהוא לא קיבל תוספת של 5% לקצבה במידה ונראה כי אכן היו הכנסותיו היו גבוהות. במידה והכנסות אינן גבוהות, אנו בכל מקרה שולחים בגיל 67 - 70 בקשה למיצוי זכויות ולמי שיש הכנסות נמוכות ניתנת אפשרות לקצבת זקנה יחסית או דחיית פרישה.
  • למי שלא הגיש תביעה והיה זכאי לקבל קצבה אנו מאפשרים לקבל קצבה רטרואקטיבית לתקופה של 12 חודשים.
  • אנו בוחנים כל מקרה לגופו במקרים בהם נדרש להרחיב תקופה זו.

זכויות בני משפחה שדואגים להורים סיעודיים בנוסף למטפלים

במקרה בו בן המשפחה רשום כנותן השירות אכן קיימים זכויות.
מבוטח אשר מסייע בטיפול של בן משפחתו בנוסף למטפל יכול לקבל סיוע ותמיכה בקו סיוע של הייעוץ לקשיש. בקו התמיכה ניתן ייעוץ ע"י עובדים סוציאליים שיכולים לסייע בהתלבטויות ושאלות שעולות לבני המשפחה.

מענק הסתגלות

המענק ישולם כל עוד אחוז האבטלה לא יורד מ 7.5% וישולם עד ליוני 2021 , בדומה לדמי אבטלה.

קהילה תומכת - פיילוט הרחבת גמלת קיום

  • פיילוט קהילה תומכת וחוק סיעוד שנעשה בתמיכת ג'וינט ישראל, אשל וקרן סיעוד אכן הצליח בצורה בלתי רגילה.
    לצערנו, על מנת ליישם את התהליך, ולפרסו לכלל הארץ נדרש להעביר חקיקה בנושא - עד שלא תתקבל החלטה בנושא הפיילוט ייסגר.
  • במקביל לניסיון לקידום החקיקה הביטוח לאומי בוחן יחד עם משרד הרווחה והאוצר את האפשרות להמשכו של הפיילוט לשנה נוספתומקווים שמיזם חיוני זה ימשיך להתבסס.
  • עיריית רמלה ועוד 3 רשויות נוספות התחילו פיילוט לפני כ 4 שנים, במסגרת קהילה תומכת, להרחבת סל השירותים הניתן בסיעוד. הפיילוט מקבל פידבקים חיוביים מאוד אך לטובת יישומו בפועל נדרש שינוי חקיקה.

העברת מידע לרווחה בנושא שירותים הניתנים למקבל קצבת סיעוד

  • הנושא עלה על הפרק, משרד הרווחה שביקש שנאפשר העברה של מידע באמצעות נוהל "כספת נצורה" .
    פנינו למשרד הרווחה על מנת שיסדיר את הבקשה להעברת המידע , מקווים כי הנושא יטופל בהקדם האפשרי.
  • מאז הרפורמה במסגרתה סל השירותים הניתנים למקבל קצבת סיעוד נקבעת ע"י עובדים סוציאליים בביטוח לאומי, ברשויות לא
    חשופים לסל הנבחר - חשוב לשקף לרווחה ברשויות את המידע כך שנוכל להמשיך ולסייע למבוטחים לקבל שירותים רלוונטיים
    בקהילה וכן לסייע בתוכניות התערבות שלנו.
  • במצב הנוכחי אנו פונים לסניפים ומקבלים את המידע אבל ניתן לייעל את התהליך ולמנוע עומס מיותר על עובדי ביטוח לאומי.

העברת הכסף לפיקדון חברות סיעוד

  • ביטוח לאומי עושה מדגם ובקרות על ידי רואה חשבון באופן קבוע ולא נתקלנו במדגם במקרים מסוג זה. במקרה וזה קורה נשמח לקבל מידע בנושא. יחד עם זאת, אנו לא פותרים בעיות משפטיות שיש למשפחה נגד חברת סיעוד אלא מפנים לקליניקה המשפטית בנושא.
  • אנחנו נתקלים בפניות של מבוטחים רבים המבקשים לעבור לגמלה בכסף במקום גמלת שירותים - במקרים אלה קשה לנו להבין מהם זכויות העובדים הזרים.
  • נתקלנו במספר מקרים בהם חברות הסיעוד לא הפרישו את כספיי הפיקדון לעובדים ורק לאחר התערבות הצלחנו לסייע
    בנושא. המבוטחים על פי רוב בכלל לא היו מודעים לנושא.

דיווח שעות טלפוני של מטפלות ישראליות

התייחסות:
אנו מודעים למצב ועובדים על הנושא ובתקווה יצא המכרז בקרוב
קיימת בעיה עם המטפלים/ות הישראלים/ות שלא נותנים/ות את מלוא שעות הטיפול להם הם נדרשים.
זאת לאור העובדה שאין דיווח שעות טלפוני . המטפלים/ות מחתימים את המבוטח למרות שלא קיבל את כלל השעות המגיעות לו.
הנושא מקשה להתמודד מול העובדים עצמה ומול חברת הסיעוד - כידוע המכרז החדש ייתן מענה לנושא הזה אך לא ברור מתי יצא
לפועל.

בדיקות קורונה למטפלים ומטפלות

  • אנו בהידברות עם משרד הבריאות , אנו רוצים להתחיל בביצוע בדיקות מהירות עם מטפלים שעובדים עם מעל ל 4 מבוטחים ביותר.
  • בניגוד למוסדות סיעודיים, במקרה זה יידרש מהמטפלת לגשת למקום מרוכז ולכן הם יצטרכו לשתף עם הנושא פעולה - אנו מקווים שישמחו לבצע את הבדיקות. עד שימצא פתרון לנושא ,בהתאם להנחיות החדשות של משרד הבריאות, כולם יכולים לגשת ולבצע בדיקה ללא הפניית רופא במקומות המיועדים לכך. משפחה המעוניינת בכך יכולה לבקש מהעובד לגשת ולעבור בדיקה.
  • לאחר שנמצא פתרון למטפלים שעובדים עם מעל ל-4 מבוטחים נרחיב גם ליתר המטפלים.
  • בנושא נתונים על כמות הנדבקים והנכנסים לבידוד – פנינו בנושא למשרד הבריאות בבקשה לקבל את הנתונים.
    יש לבחון כיצד ניתן לתת גם למטפלים תעדוף בבדיקות הקורונה כפי שנעשה לסייעות ולגננות, אנו מתקשים לאכוף את נושא
    הבדיקות ונדרש לסייע למשפחות בהפניית המטפל.

4 שעות טיפול שניתן רק למטפלים זרים ולא ישראלים

התייחסות:
ההטבה של 4 שעות טיפול למטפלים ישראלים נועדה לעודד מבוטחים להעסיק עובדים ישראלים.
העסקת עובד זר הינה הוצאה גדולה , מצד שני יש אנשים שידם אינה משגת ואנו מאמינים שה 4 שעות בהעסקת עובד ישראלי תיתן להם עוד קצת מרווח נשימה.
מעבר לכך מדובר בסעיף חוק מפורש ואנחנו עובדים על פיו.
כיום, כל מי שבוחר לקחת מטפלים ישראלים זכאי לקבלת 4 שעות טיפול נוספות - האם ניתן לאפשר לכלל המבוטחים לקבל את 4
שעות הטיפול הללו ללא הבחנה בין מטפלים ישראלים לבין מטפלים זרים?

סיוע לקשיש בעת הגשת תביעה לביטוח לאומי

התייחסות:
חברות סיעוד אכן יכולות לתת שירותים טרום קבלת קצבת הסיעוד.
עמותה המבקשת לסייע לקשיש, נכון שתעזור למבוטח להבין כי ישנן מספר חברות סיעוד ואין צורך שיתקשר עם החברה הראשונה שיוצרת
קשר עמו. באתר שלנו מפורסמים כלל חברות השירות בהתאם לישובים השונים.
לא פעם נראה כי חברות הסיעוד כבר יוצרות קשר עם הקשיש טרם הוא הגיש תביעה לביטוח לאומי לקבלת גמלת סיעוד.
מי מסייע למבוטח בנושא? שכן ,לחברות הסיעוד יש אינטרס להגיש את התביעה עבור המבוטח .
נשמח שגם עמותות יוכלו לסייע לקשיש ללא צורך במעורבות של חברות סיעוד.

מענק חזרה לעבודה עבור אזרחים וותיקים

  • מענק עידוד חזרה לעבודה טרם עבר חקיקה. המענק מבוסס על מערכת אבטלה ובשיתוף האוצר, אנו מאמינים כי יבחן גם נושא זה.
    לעניין מענקי מס הכנסה (עצמאים ובעלי שליטה) טרם התקבלה חוות דעת משפטית בנושא ואנו בוחנים את הדברים.

מערכת צור קשר של חברות הסיעוד

  • המערכת מיועדת לחברות הסיעוד ואנו בימים אלה עובדים על פיתוח של המערכת כך שתיתן מענה טוב יותר .
    המערכת היא מערכת טובה ונוחה אבל כאשר שולחים פנייה ממלאים ת.ז. אך בקבלת התשובה במשוב החוזר אין התייחסות למספר ת.ז. של המבוטח כך שהתשובה היא למעשה אנונימית.


תובנות

  • מהתייחסויות שונות שהועלו במהלך הדיון נראה כי קיימת הערכה רבה לביטוח הלאומי ולפועלו בתקופת המשבר, חשוב
    להמשיך בדרך זו . אוזן הקשבת והמדיניות לפעול באופן המיטיב כמה שיותר עם המבוטח מבורכת מאוד ומורגשת
    בפועל בשטח.
  • יש להמשיך לקיים מפגשי שיתוף ציבור בדומה למפגש זה , הדבר מוערך ביותר ואכן מאפשר לקיים דו שיח מלמד
    ומעמיק עם השותפים למפגשים.
  • יש לבחון כיצד ניתן לייצר ממשק מול משרד הבריאות להעברת נתוני תחלואה בקהילה של קשישים אשר נדבקו
    ממטפלם או נדרשו להיכנס לבידוד.
  • יש לפעול לטובת קידום מענק "חזרה לעבודה" גם עבור אזרחים ותיקים מעל לגיל העבודה שעד למשבר הקורונה
    המשיכו לעבוד.
  • יש לבחון כיצד ניתן להרחיב את הסיוע בהגשת תביעה ומתן מידע באמצעות עמותות אשר נמצאות בקשר רציף
    מול קשישים בקהילה ויכולות לסייע בנידון.
  • במטרה להנגיש מידע גם למבוטחים אשר חסרי אוריינות דיגיטלית יש לבחון יצירת ניוזלטרים מעת לעת
    המיידעים את המבוטח בזכויותיו וסל השירותים הקיים שעומד לרשותו.