מפגש דיגיטלי עם ארגוני אזרחים ותיקים, מרכזי יום וחברות סיעוד


בתאריך 30 באפריל 2020 התקיים  מפגש דיגיטלי עם ארגוני אזרחים ותיקים, מרכזי יום וחברות סיעוד בהשתתפות מנכ"ל הביטוח הלאומי, מר מאיר שפיגלר.

במפגש הועלו סוגיות העוסקות  בההתמודדות בגיל השלישי, אתגרים וצרכים עקב משבר הקורונה. ​

תובנות מהדיון:

 

לתשומת לבכם, מתוארות הצעות ותובנות הנגזרות מהדברים שעלו בדיונים, חלקם על ידי הציבור וחלקם מטעם הביטוח הלאומי.
אין מדובר בהחלטות רשמיות או עמדת הנהלת המוסד לביטוח לאומי.
מסמך זה מאגם תובנות ושאלות שעלו במסגרת הדיון הפתוח בשולחן העגול הדיגיטלי שהתקיים
ב- 30.04.2020, בחלוקה לנושאים המקצועיים:

סיוע למרכזי היום:

 

  • עוד טרום עידן הקורונה, מרכזי היום הפועלים כארגונים ללא מטרות רווח, היו בבעיה כספית קשה, מצב זה החמיר כאשר הקשישים נדרשו להישאר בבית. על אף הסל החדש, נדרש לבחון כיצד ניתן לספק למרכזים אלו סיוע הולם - יש להכיר בעובדה כי ללא סיוע רוב מרכזי היום יאלצו לסגור את שעריהם.
  • נדרשת חשיבה, כיצד ניתן לאפשר פעילות במעונות היום בצורה מבוקרת גם בזמני המשבר. הקשישים במצב קשה וחשוב לספק להם מענה מותאם לצורך. במסגרת המענה המבוקר יש להתייחס להסעות, לחיטויי המבנים, מיגון הצוות וכמובן עלויות ההפעלה הכרוכות.
  • מרבית עובדי מרכזי היום בחל"ת - במקרה שבו נידרש להמשיך ולפעול במתכונת מצומצמת יש לספק מענה להארכת דמי האבטלה לאותם עובדים.
  • יש לדון בפורום "מגן אבות ואימהות" בעניין התקציב התפעולי של מעונות היום והמשאבים הרבים הנדרשים מאותם ארגונים על מנת להמשיך ולהפעיל אותם.
  • קיימת חשיבות גבוהה למפגשי פנים מול פנים מול אותם אזרחים ותיקים אשר סגורים בבתיהם. יש לבחון כיצד ניתן לתת מענה למפגשים אלה לאור העובדה שמרכזי היום סגורים.
  • חשוב לייצר נוהל ייעודי הכולל תקציב מוגדר והנחיות ברורות להתנהלות בצורה מיטבית בזמן משבר. במצב הנוכחי המרכזים סגורים אך ההתחייבויות עבור הספקים ממשיכות להתקיים, המרכזים לא יוכלו לעמוד במשאבים הנדרשים מבחינה כלכלית ויאלצו להיסגר.
  • הסלים החדשים: אין מענה לנושא ארוחות בוקר וערב, ניתן מענה רק לארוחות הצהריים. כמו כן, במצב הנוכחי חשוב להוסיף לפחות לחם וחלב אחיד.
  • הסלים החדשים: רוב הקשישים לא ממוחשבים. בסל החדש ציינתם שכל קשיש שמקבל מעל שלוש סלים בשבוע יקבל סיוע בביצוע רכישות אונליין. התמחור של סל 1 אינו מאפשר להחזיק עוד אנשי צוות כדי שיוכלו לספק סיוע ברכישות און ליין. יש לפעול לטובת תקינת צוות לטיפול.
  • יש לייצר פרמטרים ברורים מי זכאי לקבל סלי מזון וארוחות מוכנות ומי אינו זכאי.

 

קצבת סיעוד:

 

  • חשוב להמשיך ולעודד את המבוטחים הזכאים לקבלת קצבת סיעוד לבחור בקבלת שירותים, כך שנוכל להמשיך ולהעניק מענה מקצועי, מותאם ומפוקח עבורם.
  • בעת בחירת גמלה שבכסף אין אנו יכולים להבטיח כי המענה הניתן הולם ומקצועי וקשישים רבים נחשפים להזנחה קשה.
  • יש לבדוק כיצד ניתן להאריך את תקופת הזמן שבה משפחות מקבלות גמלה בכסף לאור הטיפול שהן מספקות לקשיש.
  • עקב המשבר, מרכזי הרפואה השונים עברו למתן שירותים באופן וירטואלי, ההערכה הינה הערכה מקצועית גם כאשר מבוצעת באופן דיגיטלי. מסמכים אלו יתקבלו כמו כל מסמך רפואי אחר ויבחנו בהתאם לבחינת הזכאות. – מומלץ לפרסם מידע זה.

הזנחה בקרב אוכלוסיית הגיל השלישי:

  • עקב המשבר, קשישים רבים חשופים להזנחה מצד מטפליהם ולעיתים אף מצד בני משפחותיהם. יש להיות מודעים למצב ולנסות לסייע כמה שניתן.
  • בזמן שיחות עם קשישים הן במסגרת הייעוץ לקשיש והן בפעילות העזרה של הארגונים השונים מומלץ לשאול סט שאלות המעוררת את תשומת הלב לעניין ההזנחה. במקרה בו נוצר חשד כי אכן קיימת הזנחה יש להפנות לגורמים הטיפוליים הרלוונטיים.

סכום הקצבאות

  • סכום הקצבאות הינו נמוך ביותר, לעיתים אף אינו מאפשר מחייה בכבוד לנגד יוקר המחייה. מצב זה החמיר בשעת המשבר שהאזרחים הוותיקים נאלצים גם להקצות תקציב למיגון. יש להמשיך ולפעול על מנת לשנות מצב זה.
  • אזרחים ותיקים אשר המשיכו לעבוד כעצמאים ונאלצו לסגור את עסקיהם צריכים להתמודד עם ירידה משמעותית בהיקף ההכנסות. כמו כן, כעת אינם זכאים לסיוע מצד המדינה. יש לבחון כיצד ניתן לתמוך באוכלוסיית העצמאים מעל לגיל 67+ .
  • לנשים בנות 62 – 67 שהינן שכירות ואשר יצאו לחל"ת ומקבלות אבטלה - מתבצע קיזוז בקצבת אזרח ותיק . יש לפעול לתיקון הנושא כך שיוכלו לקבל את מלוא זכיותיהן.
  • יש לפעול לטובת תיקון החוק במסגרתו אלמנות שמקבלות קצבה וחצי אינם זכאיות לקבל בנוסף השלמת הכנסה. סכומי הקצבה הינם נמוכים מאוד ולכן נשים אלו זקוקות לתמיכה כספית נוספת.
  • מענק לשכירים מעל גיל 67 - אושר מענק גם לחודש מאי ללא צורך בהגשת מסמכים עבור מי שכבר הגיש תביעה. עבור אותם מבוטחים שטרם הגישו תביעה יש להמשיך ולפרסם את המידע היכן ניתן להגיש תביעה.
  • יש לפעול לטובת מתן מענה לעולים ותיקים שהתחילו לצבור פנסיה רק משנת 2008.

ועדות ערר בסיעוד:

  • ועדות הערר בוטלו עקב המשבר. במספר מקרים קיבלו מענה בעזרת פנייה יזומה של גופים לביטוח לאומי. יש לבחון כיצד ניתן לתת מענה בעזרת הוועדות המייעצות, באמצעות פנייה יזומה למבוטחים אשר הגישו ערער וטרם קיבלו התייחסות.
  • יש להמשיך ולפרסם את המידע כי ביטוח לאומי עושה את המרב על מנת לקבל את ההחלטה בגין תביעה הסיעוד בעזרת מסמכים ושיחות טלפוניות לבני המשפחה, ללא צורך בהגעה לבית המבוטח.

מענק לאזרחים וותיקים:

  • לאור העובדה שהסגר נמשך, יש לבחון כיצד ניתן להעניק מענק נוסף.
  • מיגון, בדיקות ופיקוח בבתי אבות:
  • יש לפעול על מנת להגביר את הפיקוח בבתי האבות, הן ברמת מוגנות הצוות ואכיפת השימוש באמצעי ההגנה, והן לטובת קידום נושא הבדיקות מול משרד הבריאות.
  • קיימים מקרים בהם למטפלת אחת יש מספר מטופלים מבתים מוגנים שונים. קיימת חשיבות גבוהה לאכוף את הוראות המיגון ולוודא כי מתקיימות בדיקות בקצב מהיר. הביטוח הלאומי פועל על מנת להגביל את כמות המטופלים השונים והמתחמים בהם נמצאים, יחד אם זאת סכנת ההידבקות עדיין קיימת.
  • עובדי הסיעוד אינם מקבלים פיצוי על עבודתם המורכבת מאד בימים אלה, יש לבחון האם ניתן לתת מענה לסוגיה זו.

התמודדות מול מטפלים זרים:

  • משרד הבריאות הוציא הנחייה כי מטפל זר אשר מתגורר בביתו של הקשיש אינו רשאי בתקופה זו לצאת ליום חופשה, ההנחיה זו לעולם לא תורגמה לאותם עובדים אשר דורשים לצאת ליום חופשה. כיום, יש מקרים רבים בהם קשישים נשארו ללא מטפלים לאחר שעזבו אותם. יש לוודא כי ההוראה תרד בפועל לשטח ולמזער את הנזקים .
  • במקרה שמטפל עוזב קיים קושי רב לספק לאותו מטפל מחליף, הן בשל מיעוט הבדיקות והן בשל ההנחיה שטרום ההגעה של המטפל חדש הוא מנדרש להיות בבידוד. למשפחות אין יכולת לבצע בקרה ולכן קיים עיכוב רב במענה.
  • יש לנסות ולמגר תופעה כי מוסדות דיור ממוגן נאלצים לעיתים לעבוד מול מספר רב של חברות סיעוד שונות. ההתנהלות מול מספר חברות סיעוד מקשה על העברת המסרים ועל העבודה השוטפת. יש לבחון מול חברות הסיעוד כיצד ניתן למצוא פתרון הולם לתופעה זו.
  • קיום על קצבת זקנה בלבד אינו מאפשר לזקנים רבים להעסיק עובד זר. לאור העלויות הגבוהות נאלצים לעבור להתגורר בבית אבות במקום להמשיך ולחיות בקהילה. יש לבחון כיצד להקל בעניין הקצבאות או להוזיל עלויות.
  • לאור ההנחיות, העובדים הזרים נאלצים להישאר בבתים של מעסיקיהם במקום לצאת ליום חופשה, לפיכך המעסיק נדרש לשלם להם יום עבודה. תשלום זה מגדיל באופן משמעותי את ההוצאות ומעמיס מאוד על המעסיקים מבחינה כלכלית. יש לבחון כיצד ניתן לסייע בתשלום עבור ימים אלו.
  • מטפלים רבים דורשים העלאת שכר תוך ניצול המצב הקיים ומשבר הקורונה. יש לבחון כיצד ניתן להציב רף מקסימום לשכרו של עובד זר.
  • תמיכה לאזרחים וותיקים באמצעות שיתופי פעולה עם ארגוני סיוע ועמותות :
  • ער"ן – מערך מתנדבים העונה למעל 1,500 שיחות מצוקה ביום. יש להם יכולת להוציא מאות שיחות לאזרחים וותיקים בעזרת מעגל המתנדבים שלהם. ניתן להעביר להם רשימות מסודרות מהביטוח הלאומי.
  • מרכז אלה - מיסד בימים אלה פרויקט "אמץ קשיש" במטרה שכל מתנדב יהיה בקשר ישיר מול מספר קשישים בקהילה. מוכנים לסייע ולהרחיב את המעגל. מרכז אלה קו החם 0509949244 בני לייזר מנכ"ל 0523589919
  • עמותת עמדא - קיימת חשיבות רבה למרכזי היום בעיקר בקרב תשושי הנפש . זהו צו השעה ונשמח להירתם ולעזור. פתחנו 11 קבוצות וירטואליות כרגע על מנת לתת תמיכה בימים אלה .
  • יעל בנשייתי : מנכ"לית של קרן השקעות
  • להרבה מאוד נקודות שעלו יש פתרונות טכנולוגיים שניתן להיעזר בהם כגון: מערכות חכמות שניתנות להתקנה בבית הקשיש ומנטרות נפילות, מצב של חוסר תזוזה ועוד.
  • ניתן לשקול כיצד פתרונות מסוג זה יהיו חלק מחבילת השירותים לבחירת הקשיש. אשמח לעזור לגייס גם חלק מהסטרטאפים וגם דברים שנוצרו בארץ.
  • עזר מציון - יש לנו קו תמיכה גם בנושא של תמיכה נפשית בשפות שונות על ידי ארגוני ההתנדבות כמו כן אנחנו מפעילים קבוצות מתנדבים שיוצרים קשר קבוע אם אותם אנשים. נשמח לסייע.
  • חברת יוניפר- אנחנו בחברת יוניפר נשמח לעזור לארגונים שצריכים מענה טכנולוגי מונגש לבעלי אוריינות דיגיטלית נמוכה 0528021921
  • ארגון פעמונים - ישמח לקיים הדרכה להתנהלות כלכלית נבונה בזמן משבר. ניתן לפנות info@paamonim.org או דרך אתר פעמונים או בדף הפייסבוק. ההדרכה מותאמת לאוכלוסייה לאנשים בגיל השלישי וגם לקראת פרישה - ומתייחסת גם לנושא אלימות כלכלית כלפי מבוגרים.. שרון לוין, מנהלת תחום הדרכה לקבוצות 054-4908863 תודה רבה על הדיון
  • הקליניקה לזכויות זקנים וניצולי שואה ע"ש מרטי ג'ייקוב ז"ל, הפקולטה למשפטים אוניברסיטת בר אילן: מזמינה להפנות אלינו פונים ולקבל ייעוץ משפטי חינם
  • דרכי הפניה אל הקליניקה: ניתן גם לפנות אלי אישית לשיתופי פעולה 053-7678430 (אדווה מסילתי),במייל (רצוי בצירוף מסמכים) - Elderly.Law@biu.ac.il , בטלפון - 03-5317812 (תא קולי הנבדק אחת לשבוע, יש להשאיר פרטים ברורים)
  • קרן אדיב : שלום, אני מבקשת להציע מערך תמיכה למטפלים הסיעודיים, באמצעות שיחות תמיכה קבוצתיות, זאת על מנת לתמוך באוכלוסייה חשובה זו.
  • פקע"ר ישמח לקחת חלק בהקמת ההדרכות/שיחות הוונטילציה למטפלים, בשפות שונות.