יחד באתגרים בלימודים - קבוצת תמיכה לסטודנטים בהשכלה גבוהה


הרעיון של הקבוצה עלה בעקבות סקר של האגף אשר הצביע על צורך בתמיכה רגשית וקבלת מידע בקרב סטודנטים (גם בשנה ב' וג' ללימודיהם).
הקבוצה התקיימה במהלך שבעה מפגשים בחודשים אוגוסט-ספטמבר 2021

חבלי הלידה להוצאת הקבוצה הראשונה לפועל היו ארוכים ונדחו בשל כל מיני סיבות. עלו אצלי חששות בלצלול לתוך פלטפורמה חדשה בשל החלק הטכני, אך לאחר מפגש ראשון מהר מאוד מבינים שהעניין פשוט, נגיש וידידותי לשימוש.

הקבוצה כללה 6 משתתפים, 5 סטודנטיות וסטודנט בין הגילאים 21- 31. המשתתפים היו סטודנטים עם מוגבלויות שונות, נכות פיזית קשה, פגיעת ראש, חרשות וחרדה חברתית.
משתתפת אחת פרשה מאחר והיה לה קשה להתמודד עם התכנים שעלו. 5 המשתתפים השתתפו בכל המפגשים מה שמבחינתי היה סימן לחשיבות המפגשים עבורם.

הנושאים שעלו במהלך הקבוצה היו בין השאר: האתגרים בלהיות סטודנט בכלל וסטודנט עם צרכים מיוחדים בפרט, ההתמודדות היומיומית בכל המישורים. המשתתפים שיתפו דברים באופן פתוח, על החיים האישיים שלהם, על המגבלה וההתמודדות שלהם בלימודים. נראה כי האנונימיות אפשרה קרקע בטוחה לשיתוף בשלב מתקדם יחסית.

כמו בכל קבוצה ניכר שוני במידת הפתיחות, הדינמיות והדומיננטיות של המשתתפים, כשהפלטפורמה אפשרה לי לעקוב אחרי הפעילות של המשתתפים ולהגיב בהתאם תוך כדי המפגש.

דרך השיתוף, הקבוצה הפכה לקבוצת תמיכה בהרגשה שהם חולקים מצבים דומים, שהם לא לבד, המשתתפים למדו אחד מהשני על דרכי התמודדות עם כל מיני מצבים ונתנו עצות אחד לשני.

שוחחנו על מקורות תמיכה חיצוניים כמו משפחה, חברים ועוד... ופנימיים איך לומדים לחזק את הביטחון העצמי, להיות אסרטיביים , "ללמוד לאהוב את עצמי כפי שאני", "לא להתנצל על מה שאני". עסקנו גם במיצוי זכויות מול גורמים שונים וכן בנושא השילוב בעבודה.

הפלטפורמה הייחודית של קבוצת ווטסאפ נותנת יתרון של גיוס משתתפים מכל הסניפים בלי משמעות לגיאוגרפיה, אין צורך בהנגשות מיוחדות, השתתפו בקבוצה אנשים עם נכויות שונות. ובנוסף, הכלי יכול להוות כלי משלים לתמיכה בתהליך שיקום תעסוקתי ככלי ממוקד וקצר מועד.
הקבוצה המתוכננת הבאה תתמקד בסטודנטים שאמורים להתחיל את לימודיהם בשנה"ל הקרובה.

מנחה: דיאנה עבד סניף נהריה